Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Materi Norma di SMP Negeri 6 Samarinda
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i1.143Keywords:
Effectiveness, Audio Visual Media, PPKn, NormsAbstract
This research shows that the effectiveness of learning is measured by the success of the relationship between students and teachers to achieve learning goals. This study aims to determine the effectiveness of the use of audio visual media in learning Pancasila and Civics Education (PPKn) in class VII of SMP Negeri 6 Samarinda and its inhibiting factors. The research subjects involved Civics teachers, principals, and students using observation, interview, and documentation techniques. The results showed that the use of audio visual media had a positive impact on students' participation and involvement in learning. Although some students did not fully agree, overall audio visual media improved students' understanding. However, there are internal inhibiting factors such as students' limited knowledge and motivation, as well as external factors such as internet access problems, lack of technological infrastructure, and support from the environment that affect the effectiveness of using audio visual media in learning.
References
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran.
Asari, A., & Dkk. (2017). Media pembelajaran era digital. Jurnal Sains dan Seni ITS, 6(1).
Asmadawati. (2014). Efektivitas pembelajaran. Forum Paedagogik, 6(2), 28–38.
Dasar, D. I. S. (n.d.). Urgensi penggunaan media audio-visual dalam meningkatkan motivasi pembelajaran daring.
Dolong, H. M. J. (2016). Teknik analisis dalam komponen pembelajaran. Jurnal UIN Alauddin, 5(2), 293–300.
Faujiah, N., Septiani, A. N., Putri, T., & Setiawan, U. (2022). Kelebihan dan kekurangan jenis-jenis media. Jurnal Telekomunikasi, Kendala Dan Listrik, 3(2), 81–87.
Fridayanti, Y., Irhasyuarna, Y., & Putri, R. F. (2022). Pengembangan media pembelajaran audio-visual pada materi hidrosfer untuk mengukur hasil belajar peserta didik.
Ilmi, M. U., & Kurniawan, M. A. (2021). Efektivitas media audio visual dalam pembelajaran PAI daring di MTs Negeri 9 Yogyakarta. IQRO: Journal of Islamic Education, 4(2), 91–102. https://doi.org/10.24256/iqro.v4i2.1997
Islam, S. M. P., Aly, A. L., & Bojonegoro, K. V. (2011). Peranan media audio-visual video terhadap efektivitas pembelajaran PPKn di tengah pandemi COVID-19 pada siswa kelas VII SMP Islam Al Aly Kalitidu Bojonegoro.
Itria, A. (2014). Penggunaan media audio-visual dalam proses pembelajaran. Cakrawala Dini, 5(2), 61.
Kerja, K., & Smk, D. I. (2019). Representasi penerapan media audio-visual pada mata pelajaran sanitasi, higiene, dan kesehatan. Jurnal Sanitasi, Higiene dan Kesehatan, 5(1), 155–159.
Kusumadewi, L. F., & Suharto, S. (2010). Peningkatan hasil belajar seni musik dengan media audio. Journal of Arts Research and Education, 10(2), 1–8.
Matematis, K. K., & Siswa, K. (2021). Efektivitas penggunaan video pembelajaran berbasis Universal Design for Learning (UDL) pada mata kuliah pendidikan Pancasila. Jurnal Pendidikan Pancasila, 10(1), 68–84.
Muttaqien, F. (2017). Penggunaan media audio-visual dan aktivitas belajar dalam meningkatkan hasil belajar vocabulary siswa pada mata pelajaran bahasa Inggris kelas X (Quasy Experiment: SMAN 8 Garut).
Pradekso, T., & Widagdo, B. (2019). Mengenal media audiovisual.
Prayogo, M. S., & Irma, M. F. L. (2023). Efektivitas penggunaan media audio-visual di SDN Wonosari 01 Kabupaten Bondowoso. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 7(2), 156–163. https://doi.org/10.32505/azkiya.v7i2.5244
Rizhardi, R. (2023). Efektivitas penggunaan media audiovisual dalam pembelajaran bola basket. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 6(1), 72.
Sabri, T. (2011). Pengaruh penggunaan media audio-visual terhadap hasil belajar pendidikan kewarganegaraan sekolah dasar.
Syarifuddin, & Utari, E. D. (2022). Media pembelajaran (dari masa konvensional hingga masa digital). Bening Media Publishing, 18(1), 64–80.
Wahyuni, T., Widiyatmoko, A., & Akhlis, I. (2015). Efektivitas penggunaan media audiovisual pada pembelajaran energi dalam sistem kehidupan pada siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1000.