Aktualisasi Isi dan Ajaran Sila-Sila dalam Pancasila untuk Meningkatkan Persatuan dan Kesatuan dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara

Authors

  • Agnes Elsonya Damanik Universitas Negeri Medan
  • Alvin Hariando Manik Universitas Negeri Medan
  • Rachel Rosalina Sirait Universitas Negeri Medan
  • Rhyfka Arlina Bago Universitas Negeri Medan
  • Olivia Hana Putri Nababan Universitas Negeri Medan
  • Ramsul Nababan Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.246

Keywords:

Pancasila, unity, togetherness, public understanding, social injustice

Abstract

This research is entitled "Actualization of the Content and Teachings of the Principles in Pancasila to Increase Unity and Oneness in National and State Life". This study aims to analyze the problems that arise in the process of actualizing Pancasila values, especially in the context of unity amidst social diversity. Identification of problems includes low public understanding of Pancasila, minimal participation in social activities, and social injustice that hinders harmony. This study uses a qualitative approach by collecting data through literature studies and interviews. The results of the study indicate that a shallow understanding of Pancasila often causes people to emphasize differences rather than similarities, thus increasing the potential for division. In addition, the rampant inaccurate information on social media worsens the situation. This study recommends the need to increase education and socialization regarding Pancasila, as well as the development of more inclusive policies to encourage active public participation. With this, it is hoped that Pancasila can be actualized as a guideline for life that strengthens the unity of the Indonesian nation, in accordance with the spirit of Bhinneka Tunggal Ika.

References

Indriani, J., Aisyah, N., & Trisno, B. (2024). Pancasila sebagai dasar negara. KONSENSUS: Jurnal ilmu pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(4), 104-114.

Kerebungu, F., & Fathimah, S. (2022). Aktualisasi Nilai-nilai Pancasila dan UUD 1945 Melalui Pendidikan Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Program Doktor Ilmu Hukum UMS, 76-86.

MS, W. (2022). Aktualisasi pancasila dalam etika berbangsa dan bernegara. Prosiding Seminar Proposal Nasional Program Doktor Ilmu Hukum UMS , 62-73.

Pertiwi, A. D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Sebagai Landasan Bhineka Tunggal Ika. Jurnal Kewargangeraan, 5(1), 212-219.

Rahmelia, S., & Apandie, C. (2019). Merajut Kerukunan Dalam Keberagaman: Praksis Pancasila. Prosiding Seminar Nasional Institut Agama Hindu Negeri Tampung Penyang Palangka Raya, 1-9. Retrieved from http://prosiding.iahntp.ac.id

Sahir, S. H. (2022). Metodologi Penelitian. Jogjakarta: KBM INDONESIA.

Sari, F. L., & Najicha, F. U. (2022). NILAI-NILAI SILA PERSATUAN INDONESIA DALAM KEBERAGAMAN KEBUDAYAAN INDONESIA. Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 79-84. doi:http://dx.doi.org/10.33061/jgz.v11i1.7469

Silalahi, W. (2020). MEMBANGUN NILAI DAN KARAKTER PANCASILA SEBAGAI IDEOLOGI DALAM KEHIDUPAN BERMASYARAKAT. Webinar Nasional "Membangun Karakter Kebangsaan Sesuai Etika Pancasila, 19-33.

Sukowati, A. P., & Febrianti, R. T. (2021). MENINGKATKAN KESADARAN BELA NEGARA DENGAN MENGAMALKAN NILAI-NILAI PANCASILA DI ERA GLOBALISASI. JKEPMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 184-193. doi:https://doi.org/10.3342/jkepmas.v1i2.143

Tiarlylla, D. S., Azhima, L. U., & Saputri, Y. A. (2023). Pancasila sebagai dasar negara di Indonesia. Indigenous Knowledge, 2(4), 277-282.

Yudhayarta, D. Y. (2020). Pemberdayaan etika pancasila dalam konteks kehidupan kampus. Al-Liqo: Jurnal pendidikan Islam, 5(`), 43-62.

Downloads

Published

2025-04-28

How to Cite

Agnes Elsonya Damanik, Alvin Hariando Manik, Rachel Rosalina Sirait, Rhyfka Arlina Bago, Olivia Hana Putri Nababan, & Ramsul Nababan. (2025). Aktualisasi Isi dan Ajaran Sila-Sila dalam Pancasila untuk Meningkatkan Persatuan dan Kesatuan dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 41–50. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v2i2.246