Penggunaan Media Flipchart untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik

Authors

  • Irda Nelly STAI Auliaurrasyidin Tembilahan
  • Sri Erdawati STAI Auliaurrasyidin Tembilahan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i3.130

Keywords:

Flipchart, Learning Results, Thematic

Abstract

The use of learning media can increase enthusiasm and make it easier for students to understand the material, so that students can obtain good learning results. However, there are still teachers who rarely use media and only use textbooks and blackboards. This makes students less interested in paying attention to learning and student learning outcomes become low. The aim of this research is to determine the increase in thematic learning outcomes by using flipchart media for class III students at SDN 010 Sungai Beringin. This type of research is Classroom Action Research (PTK). This research was carried out in two cycles, where each cycle consisted of 3 meetings with 4 stages, namely, planning, implementation, observation and reflection. The subjects in this research were class teachers and class III students at SDN 010 Sungai Beringin. The data in this research was collected using observation techniques, tests, field notes and documentation. In this research, to analyze the data using the presentation formula. From the results of the analysis it can be concluded that in the pre-cycle student learning outcomes reached a percentage of 43%, including in the "fairly good" category. After implementing the use of flipchart media in cycle I, the completion percentage was 64%, which was included in the "fairly good" category. The results of observations in cycle II reached a completion percentage of 92%, including in the "Very good" category. So, student learning outcomes can be improved through the use of flipchart media for class III students at SDN 010 Sungai Beringin.

References

Ahmad Hardoyo Siddik, N. (2023). Media Pembelajaran: Suatu Pengantar Sarana Pendidikan. Mega Press Nusantara.

Azizah, N., Carlian, Y., & Pratiwi, I. M. (2021). Penggunaan Media Lembar Balik (Flip Chart) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa dalam Pembelajaran Tematik. EduBase: Journal of Basic Education, 2(2).

Barkah, L. (2022). Pengaruh Media Flipchart Terhadap Pemahaman Konsep IPA Kelas IV SDN Kalideres 09 Pagi Jakarta Barat, Berajah Jurnal, Vol. 2, No. 1, Februari 2022. Berajah Jurnal, 2(1).

Eviani, N., & Khusna, N. I. (2023). Eviani, Nur, and Nur Isroatul Khusna. “Implementasi model pembelajaran project based learning menggunakan media flip chart untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pelajaran IPS kelas VII MTS PSM Tanen Rejotangan.” Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial 1.3 (2023): 240-252. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran, Dan Ilmu Sosial, 1(3).

Himawan, R. (2014). Himawan, Rachmad. Penggunaan Media Flipchart untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Deskripsi Kelas IV Sdn Gunung Anyar Tambak. Diss. State University of Surabaya, 2014. Universitas Surabaya.

Horry dkk, A. (2019). Penggunaan Media Flip Chart untuk Meningkatkan Hasl Belajar Siswa Kelas IV SD Katolik 077 Kewepente. Journal Nagalalang Primerly Education, 1(1).

Indriana, Di. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Adiva Press.

Khasanah, L. A. I. U. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Flipchart Terhadap Hasil Belajar Menulis Surat Resmi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(1).

Mediatata, N. & Istiana Suryaningsih. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Course Review Horay Dengan Media Flipchart Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn. I(2).

Mu’allimin, & Rahmat, A. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktek. Ganding Pustaka.

Pramita, Pt. A., Sudarma, I. Km., & Murda, I. Nym. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning Berbantuan Media Flip Chart terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2).

Pratiwi, D. E., & Mulyani. (2013). Penerapan Media Papan Balik (Flipchart) Pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 1(2).

Rifai, F. (2023). Penggunaan Media Flipchart pada Minat Belajar Siswa Kelas II Sangar Bimbingan Gombok Utara. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(4).

Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media Grup.

Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Rudi Susilana dan Cepi Riyana, Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima, 2009. CV. Wacana Prima.

Talakua, C., & Aloatuan, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Flipchart terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMA Negeri 24 Maluku Tengah. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 1(1).

Yaumi, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Kencana.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Irda Nelly, & Sri Erdawati. (2024). Penggunaan Media Flipchart untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 1(3), 21–30. https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i3.130

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.