Implementasi Layanan Bimbingan dan Konseling di SMA Negeri 2 Telukjambe Timur
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i4.758Keywords:
Career Development, Counseling and Guidance, Responsive Intervention, Skill Assessment, Systemic SupportAbstract
This research examines the implementation of Guidance and Counseling services at SMAN 2 Telukjambe Timur through a descriptive lens. Employing a qualitative methodology, (Hazizah Isnaini, 2024)data were gathered via direct observations and semi-structured interviews involving guidance counselors and eleventh-grade students. The analysis focused on delineating service provision, counselor roles, and student perceptions of these functions within the educational setting. Findings reveal that services operate effectively on both scheduled and impromptu bases, integrating core activities such as basic support, responsive interventions, personalized counseling, and systemic backing. Participants reported significant value in the offerings, which include aptitude assessments and career development initiatives. Notwithstanding, challenges persist for both counselors and students. In aggregate, the program functions proficiently, bolstered by comprehensive school-wide collaboration.
References
Aryani, W. D., Hasanah, E. E., Rohaeni, R., & Nurhayati, Y. (2024). Kompetensi profesional guru bimbingan konseling dan perkembangan kedisiplinan peserta didik (Studi kualitatif di MTs Mathla’ul Huda Kabupaten Bandung). Jurnal Wahana Pendidikan, 11(2), 305. https://doi.org/10.25157/jwp.v11i2.11022
Daerah, O. (2025). Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi Otonomi Daerah, 2(5), 856–867.
Giddens, A. (2024). Dampak modernisasi pendidikan di Indonesia menurut perspektif. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 54–57.
Habiba, B., Mulyani, S., Nia, N. I., & Nugroho, P. (2020). Konsep layanan responsif bagi siswa yang mengalami kesulitan belajar secara daring dimasa pandemi Covid-19. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling, 4(2), 305–322. https://doi.org/10.21043/konseling.v4i2.7583
Hasibuan, H., & Khairuddin, K. (2024). Kolaborasi yang dilakukan guru bimbingan konseling dengan orang tua melalui komunikasi dan diskusi. Research and Development Journal of Education, 10(2), 1329. https://doi.org/10.30998/rdje.v10i2.25959
Hazizah Isnaini. (2024). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 1(4), 95–111. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v1i4.131
Hermawan, H., Komalasari, G., & Hanim, W. (2019). Strategi layanan bimbingan dan konseling untuk meningkatkan harga diri siswa: Sebuah studi pustaka. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 4(2), 65. https://doi.org/10.26737/jbki.v4i2.924
Kotten, N. B. (2016). Education in the perspective of quality education. Journal of Economic Education, 1(1), 1–11.
Laili, V. S. A., Ananda, D. A. R., Putra, G. A., & Prahardana, M. W. (2022). Kosmologi Kalpataru: Representasi kehidupan dan pengharapan masyarakat Jawa di abad 9-16 Masehi. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 16(2), 265. https://doi.org/10.17977/um020v16i22022p265-275
Majid, M. N., & Laili, D. F. N. (2024). Pola komunikasi interpersonal guru BK MA bilingual Sidoarjo dalam meningkatkan kepercayaan dan keterbukaan siswa. Al-Maquro’: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(2), 130–142.
Maslikhah. (2019). Implementasi teori Donald E. Super pada program layanan BK karir di SMK. Ilmu Dan Budaya, 41(IMPLEMENTASI TEORI DONALD E. SUPER PADA PROGRAM LAYANAN BK KARIR DI SMK), 1–20.
Mutmainah, D. H., Nuryatin, E., Aulia, N., & Hafizh, M. (2025). Implementation of Al-Qur'an Hadith learning in Class IX MTs N 3 Karawang. 1(1), 16–23.
Nurjanah, A., & Pranesti, S. H. I. (2023). Urgensi pendidikan karakter dalam memajukan bangsa. Jurnal Harmoni Nusa Bangsa, 1(1), 10–20. http://stipram.co.id
Prayitno. (2024). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. (Jakarta: Rineka Cipta, 2013), 99. In Αγαη (Vol. 15, Issue 1).
Rahayu, N. S., Fajar, D. A., & Nurmasari, Y. (2024). Peran guru bimbingan konseling dalam mengambil keputusan karier siswa SMA. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 12(2), 183–202. https://doi.org/10.15575/irsyad.v12i2.39195
Rahmawati, N. R., Izazi, S. Z., Muna, N., Ni’mah, U., & Fawzi, T. (2020). Bentuk kolaborasi guru bimbingan dan konseling dengan guru mata pelajaran dalam mengatasi permasalahan peserta didik. Jurnal Al-Tazkiah, 9(2), 155–172.
Sintya, G., & Sintya, G. (2022). Aplikasi layanan bimbingan dan konseling berbasis Android untuk pengembangan karir siswa. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 11(2), 177–183. https://doi.org/10.21009/insight.112.06
Sudjana. (2020). Statistik Penelitian. Buku, 2, 321–334.
Suherman, M. M., & Siddik, R. R. (2022). Pemb Jurnal Bk. 6(3), 74–78.
SUJUTI, S. R. (2021). Meningkatkan kompetensi profesional guru BK dalam menyusun program melalui bimbingan dan pelatihan dengan metode workshop di MGBK. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 2(2), 167–186.
Sukmawati. (2020). Bentuk kecemasan dan resiliensi mahasiswa pascasarjana Aceh-Yogyakarta dalam menghadapi pandemi Covid-19. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 55–61.
Sunarto, & Sa’diyah Kholifatus. (2023). 2.+Sunarto+Inkadha. Jurnal Komunikasi Islam, 3, 92–110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Dirgantara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

