Makna Tuturan Budaya Hase Hawaka pada Masyarakat Desa Nanaet Kecamatan Nanaet Duabesi Kabupaten Belu-NTT

Authors

  • Theresia Kolo STKIP Sinar Pancasila
  • Adrianus Berek STKIP Sinar Pancasila
  • Oktaviana M.F.Q. Bobe STKIP Sinar Pancasila

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i4.709

Keywords:

Cultural Meaning, Culture, Hase Hawaka, Nanaet Community, Traditional Utterance

Abstract

This study aims to describe and analyze the meanings contained in the cultural utterance Hase Hawaka among the people of Nanaet Village, Nanaet Duabesi District, Belu Regency, East Nusa Tenggara. Hase Hawaka is a traditional expression that has been passed down from generation to generation, embodying deep social, moral, and spiritual values within the community. The study employs a qualitative approach using structural theory to reveal the implicit meanings embedded in this traditional discourse. Data were collected through observation and interview methods, supported by note-taking and recording techniques to obtain authentic data from native speakers. The results show that Hase Hawaka serves not only as a means of traditional communication but also as a medium for cultural education that conveys values of respect, unity, and social responsibility. Furthermore, the meanings contained within Hase Hawaka reflect the community’s worldview about the balance between humans, nature, and the Creator. Therefore, Hase Hawaka plays an important role in preserving cultural identity and strengthening the social cohesion of the Nanaet community.

References

Akhmad. (2021). Ensiklopedia keragaman budaya. Semarang: ALPRIN.

Aman, S. (2013). Tren spiritualitas milenium ketiga. Tangerang: Ruhama.

Ambarwati, M., & Ande, A. (2005). Alienasi kebudayaan pada masyarakat multi etnis di Kota Kupang. Kupang: Lemlit Undana.

Anwar, N. (2022). Bentuk dan makna tuturan adat Hase Hawaka dalam acara pernikahan masyarakat Manlima di Desa Kamanasa Kecamatan Malaka Tengah Kabupaten Malaka. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Kupang: Universitas Nusa Cendana.

Barker, C. (2004). Cultural studies: Teori & praktik. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Bogdan, R., & Taylor, S. J. (2010). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Casson. (1981). Seminar internasional bulan bahasa dan budaya (O. S. Simon, Ed.). Prosiding Bahasa dan Budaya sebagai Pendiri Peradaban Komunitas yang Multi Dimensi. Kupang: Universitas PGRI NTT.

Dahu, S. (2018). Struktur dan fungsi Hase Hawaka Manu Kakae pada masyarakat Fehan, Desa Forek Modok. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Datuk, A., Syahrul, & Bora, E. (2020). Tingkat pendidikan sebagai penentu takaran belis pada gadis Sumba. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender dalam Paradigma.

Duranti, A. (1997). Linguistic anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.

Durkheim, E. (2011). The elementary forms of the religious life. Yogyakarta: IRCiSoD.

Finocchiaro, M. (1974). English as a second language: From theory to practice. New York: Regent Publishing Company.

Foley, W. A. (1997). Anthropological linguistics: An introduction. Blackwell Publishing.

Hale, R. (2016). Tuturan Hase Hawaka Adat pada masyarakat Desa Lasiolat Kecamatan Lasiolat Kabupaten Belu. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Kupang: FKIP Universitas PGRI.

Halliday, M. A. K. (1992). Bahasa, konteks, dan konteks: Aspek-aspek bahasa dalam pandangan semiotik sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Hornby, A. S. (2009). Oxford advanced learner’s dictionary. Oxford University Press.

Iskandar. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Jakarta: Gaung Persada (GP Press).

Koentjaraningrat. (1983). Pengantar antropologi 1. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Koentjaraningrat. (2004). Kebudayaan mentalis dan pembangunan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kridalaksana, H. (1978). Sosiolinguistik dalam leksikografi. Tugu: Panitia Penataran Leksikografi (Pusat Bahasa).

Kriyantono, R. (2007). Teknik praktis riset komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Leech, G. (1993). Prinsip-prinsip pragmatik. Jakarta: UI Press.

Linton, R. (1957). Antropologi: Suatu penyelidikan tentang manusia. Bandung.

Mbete, A. (2004). Linguistik kebudayaan: Rintisan konsep dan beberapa aspek kajiannya. Dalam I. W. Bawa & I. W. Cika (Eds.), Bahasa dalam perspektif kebudayaan. Denpasar: Universitas Udayana.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Palmer, R. E. (1996). Hermeneutika: Teori baru tentang interpretasi (M. Hery & D. Muhammad, Penerj.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Paula, A. (2023). Analisis makna syair adat dalam upacara sambutan Hase Hawaka pada acara pernikahan. Jurnal Ilmu Komunikasi. Kupang: Universitas Katolik Widya Mandiri.

Saifuddin. (2005). Sikap manusia: Teori dan pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Samarin, W. (1998). Metode dan aneka teknik analisis bahasa. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.

Samovar, L. A., Porter, R., & McDaniel, E. (2003). Komunikasi lintas budaya: Communication between cultures. Jakarta: Salemba Humanika.

Shadily, H. (1993). Sosiologi untuk masyarakat Indonesia. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Downloads

Published

2025-11-07

How to Cite

Theresia Kolo, Adrianus Berek, & Oktaviana M.F.Q. Bobe. (2025). Makna Tuturan Budaya Hase Hawaka pada Masyarakat Desa Nanaet Kecamatan Nanaet Duabesi Kabupaten Belu-NTT. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(4), 44–52. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i4.709

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.