Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Fase C di SDN 007 Teratak Air Hitam

Authors

  • Anggi Mailinda Sari Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.613

Keywords:

learning outcomes, social media, TikTok

Abstract

TikTok social media has become an integral part of students' daily lives, yet its use in the educational context remains a topic of debate. This study aims to determine the influence of TikTok usage on students' learning outcomes in the Indonesian language subject for Phase C at SDN 007 Teratak Air Hitam. A quantitative approach with a correlational method was employed. Data collection techniques included the distribution of questionnaires and documentation of learning outcomes. Statistical test results indicated no significant influence of TikTok usage on students' learning outcomes. The conclusion of this study is that students’ use of TikTok does not have a meaningful impact on their Indonesian language learning achievement, suggesting the need for control and guidance to ensure it does not disrupt the learning process.

References

Akhiruddin. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Samudra Biru.

Anjarwati, A., Afifa, A., Ilmia, I., Putri, D. S., & Bayu, M. S. (2022). Penerapan Dan Pengaruh Penggunaan Media Alat Peraga Sepeda (Sistem Peredaran Darah) Dalam Pembelajaran IPA Kelas V Di Sdn Kerpangan I. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 5(2), 199–204. https://doi.org/10.47647/jsh.v5i2.960

Dian Fitra. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. Jurnal Inovasi Edukasi, 6(2), 149–156. https://doi.org/10.35141/jie.v6i2.953

Esther, B. V., Tucunan, A. A. ., & Rumayar, A. . (2013). Hubungan Penggunaan Media Sosial dengan Prestasi Akademik Pelajaran Kelas XI di SMA Negri 9 Manado. Jurnal KESMAS, 7(4), 7.

Gunawan, D. (2020). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelasa Iv Sd Negeri 2 Karangrejo Trenggalek. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.29100/eduproxima.v2i1.1489

Juliharti, L., Yanti, F., & Amini, R. (2023). Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 13(2), 750–759.

Maelasari, N. (2020). Menulis Teks Eksposisi Dalam Model Pembelajaran Mind Mapping. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 13(1), 41–49. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v13i1.303

Mahardhika, S. V., Nurjannah, I., Ma’una, I. I., & Islamiyah, Z. (2021). Faktor-Faktor Penyebab Tingginya Minat Generasi Post-Millenial Di Indonesia Terhadap Penggunaan Aplikasi Tik-Tok. SOSEARCH : Social Science Educational Research, 2(1), 40–53. https://doi.org/10.26740/sosearch.v2n1.p40-53

Novianti, H. P., Subastian, E., & Rosita, D. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP Negeri I Jatiroto Lumajang Tahun Pelajaran 2023/2024. Journal Noris, 4(2), 1–71.

Panca Putri, S., Nabilla Zakiyah, A., Anisah, N., Riyani, R., Arbaina Juliana, S., & Tri Samiha, Y. (2022). Penerapan Konsep Dasar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. JIMR : Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(01), 53–65. https://doi.org/10.62668/jimr.v2i01.634

Rabaani, S., & Indriyani, D. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i3.433

Sinaga, H. (2023). Pembelajaran Berdifferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Materi Rantai Makanan Di Kelas V Sd Negeri Makasar 06 Pagi. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(01), 41–52. https://doi.org/10.21009/jpd.v14i01.36755

Widya Utami. (2024). Analisis Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Teks Drama. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(2), 223–231. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3184

Zakiah, L. (2020). Hubungan Kecerdasan Sosial dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Negeri Jakarta.

Zikri, T. R., & Tumim. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Sosial TikTokterhadap Hasil Belajar PAIPeserta Didikdi SMP Muhammadiyah 1 Minggir. Cendekia : Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmiah, 1(5), 221–230. https://manggalajournal.org/index.php/cendekia/article/view/137/160

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

Anggi Mailinda Sari. (2025). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Fase C di SDN 007 Teratak Air Hitam. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(3), 225–235. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.613

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.