Implementasi Google Sites terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 1 Polongbangkeng Utara pada Mata Pelajaran IPA

Authors

  • Muhammad Arham Firmansyah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Deby Febrianti Syam Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Edy Kurniawan Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Suriati Suriati SMPN 1 Polongbangkeng Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i4.772

Keywords:

Google Sites, Interactive Media, Learning Motivation, Science Education, Technology

Abstract

The rapid advancement of technology has significantly impacted the field of education, making learning more interactive and engaging. This study aims to investigate the implementation of Google Sites in enhancing the learning motivation of eighth-grade students at SMPN 1 Polongbangkeng Utara in science subjects. The research employed a Classroom Action Research (PTK) approach with a quantitative descriptive method, involving 32 students as participants. Data were collected through observations, questionnaires, and documentation over two cycles of learning interventions. The results showed that students’ learning motivation increased progressively from the pre-cycle, with a low average of 38%, to cycle I with 55% (moderate), and reached 78% (high) in cycle II. Indicators such as diligence, perseverance, attention, achievement, and independence showed significant improvement after utilizing Google Sites. These findings suggest that Google Sites, as an interactive and easily accessible digital learning media, can effectively stimulate student engagement, facilitate understanding of complex concepts, and foster independent learning. The study highlights the potential of integrating technology-based media to enhance motivation in science education.

References

Adzkia, S. (2020). Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Riset Pendidikan Dasar dan Karakter, 2(1), 44–53.

Arikunto, S. (2019). Penelitian tindakan kelas (PTK). Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran (12th ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Fely, A., Ramadhan, R., & Sari, P. (2023). Penggunaan media digital interaktif untuk meningkatkan keterlibatan siswa SMP. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 11–21.

Fitri, D., Rahman, M., & Sofiana, A. (2024). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar IPA siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 13(2), 45–54.

Fitriani, N. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis web untuk melatih kemandirian belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(1), 22–30.

Hamzah, A. (2020). Motivasi belajar siswa: Teori dan praktik. Bandung: Alfabeta.

Ismail Rahman, A., Siregar, M., & Nur, F. (2024). Pengaruh media digital terhadap kemandirian belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2), 35–45.

Isyuniandri, D., Hartono, R., & Yani, L. (2024). Media pembelajaran digital untuk mendukung pembelajaran mandiri siswa SMP. Jurnal Pendidikan Terapan, 9(1), 50–60.

Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning (3rd ed.). New York: Cambridge University Press.

Munir, R. (2020). Pembelajaran berbasis Google Sites untuk meningkatkan fleksibilitas belajar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi, 5(2), 30–38.

Nazlah, & Jalal, A. (2024). Pemanfaatan Google Sites dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Edukasi Digital, 8(1), 12–23.

Pratiwi, S., & Hidayat, F. (2020). Efektivitas media pembelajaran berbasis web terhadap fokus belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 40–48.

Rahma, & Ihwani, L. (2022). Pengaruh media pembelajaran digital terhadap motivasi belajar IPA. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 10(1), 15–24.

Rahmawati, T., & Dewi, P. (2021). Peran sumber belajar digital dalam meningkatkan ketekunan siswa. Jurnal Pendidikan Interaktif, 7(2), 33–42.

Rusman. (2020). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Salimiya, F. (2022). Google Sites sebagai media pembelajaran interaktif untuk SMK. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 6(1), 18–27.

Sardiman, A. M. (2018). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sari, L. (2024). Media digital interaktif dan minat belajar siswa SMP. Jurnal Pendidikan Inovatif, 11(1), 28–36.

Sari, R., & Wibowo, B. (2022). Pengaruh ICT terhadap motivasi berprestasi siswa. Jurnal Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 9(2), 40–50.

Sofiana, A., Hidayat, R., & Firdaus, M. (2023). Motivasi belajar IPA berbasis media digital interaktif. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 12(3), 70–80.

Uno, H. B. (2021). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, R. P. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis Google Sites dalam pembelajaran IPA. Jurnal SENTRI: Riset Ilmiah Pendidikan, 2(2), 45–55.

Yuliana, R., Putri, D., & Sari, F. (2020). Media digital interaktif meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(1), 25–35.

Downloads

Published

2025-12-06

How to Cite

Muhammad Arham Firmansyah, Deby Febrianti Syam, Edy Kurniawan, & Suriati Suriati. (2025). Implementasi Google Sites terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 1 Polongbangkeng Utara pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 2(4), 24–37. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i4.772

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.