Pemanfaatan Augmented Reality dalam Pembelajaran IPAS untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Elma Ayu Pratama Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Siti Aisyah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Syailin Nichla Choirin Attalina Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i3.589

Keywords:

Augmented Reality, IPAS Learning, Local Wisdom, Learning Interest, Primary School Students

Abstract

This research aims to investigate the effectiveness of utilizing Augmented Reality (AR) technology in Science and Social Studies (IPAS) learning, specifically focusing on local wisdom material, to enhance the learning interest of fourth-grade students at SD 4 Srobyong. Conventional teaching methods often face challenges in fostering student enthusiasm for abstract or culturally specific material. AR, with its ability to integrate the real world with virtual elements interactively, offers significant potential to overcome these problems. The subjects of this study were fourth-grade students at SD 4 Srobyong. Data were collected through observation, a learning interest questionnaire, and interviews. The results indicate that the implementation of AR in IPAS learning, particularly for local wisdom topics, creates a more immersive and engaging learning experience, which significantly correlates with an increase in students' learning interest. It was found that students participated more actively in learning activities, demonstrated higher curiosity, and had a better understanding of concepts related to their local heritage.

References

Azhar, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran Augmented Reality pada materi IPA Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(2), 87–95.

Budiyanto, E., & Widiastuti, L. (2022). Pemanfaatan teknologi AR untuk meningkatkan minat belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45–56.

Kemendikbud. (2022). Buku Panduan Guru IPAS Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Lestari, A. N., & Wardana, E. D. (2021). Pengembangan media pembelajaran Augmented Reality berbasis android pada materi sistem pernapasan manusia untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(1), 12–21.

Novia, S., & Ardi, H. (2023). Pemanfaatan augmented reality sebagai media pembelajaran interaktif pada mata pelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 7(5), 3290–3298.

Nugroho, A., & Sari, D. P. (2023). Analisis pengaruh media AR terhadap motivasi belajar IPA siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(1), 13–22.

Puspitasari, L., & Wijayanto, H. (2023). Penerapan augmented reality untuk meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 74–82.

Putri, R. C., & Sari, I. M. (2020). Pengembangan aplikasi Augmented Reality sebagai media pembelajaran IPA materi sistem pencernaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 9(1), 1–10.

Saputra, W. I., Yuberti, Y., & Safitri, L. (2024). Augmented Reality sebagai media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan hasil belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 12(1), 98–109.

Saraswati, L. D., Wardoyo, E., & Haryanti, T. (2021). Pengaruh penggunaan media Augmented Reality terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 101–110.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendi, E., & Rachmadi, T. (2020). Strategi implementasi teknologi AR dalam pembelajaran tematik SD. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 3(1), 55–62.

Suryani, T. (2021). Implementasi Augmented Reality dalam pembelajaran berbasis budaya lokal. Jurnal Teknologi dan Pendidikan Dasar, 9(2), 122–130.

Wahyuni, S., & Mulyanto, A. (2022). Efektivitas augmented reality dalam meningkatkan minat belajar dan pemahaman konsep siswa pada pembelajaran IPA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 45–56.

Widyastuti, W., & Wahyuni, S. (2022). Efektivitas media pembelajaran augmented reality untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 1–8.

Wijaya, R., & Mulyani, D. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis nilai budaya lokal untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(3), 188–199.

Wulandari, A., & Santosa, P. (2023). Augmented Reality sebagai alat bantu pembelajaran berbasis budaya daerah. Jurnal Pendidikan Multikultural, 7(1), 33–42.

Yulianti, R. (2021). Kearifan lokal Jawa Tengah sebagai materi pembelajaran IPAS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Budaya, 16(3), 201–214.

Yuniarti, N., & Hadi, S. (2022). Desain media pembelajaran interaktif menggunakan Augmented Reality untuk siswa SD. Prosiding Konferensi Nasional Pendidikan Dasar, 8(2), 111–119.

Zulfikar, A., & Setyaningsih, D. (2023). Implementasi aplikasi AR dalam pembelajaran tematik berbasis lokal. Jurnal Pendidikan Inovatif, 13(2), 67–76.

Downloads

Published

2025-07-16

How to Cite

Elma Ayu Pratama, Siti Aisyah, & Syailin Nichla Choirin Attalina. (2025). Pemanfaatan Augmented Reality dalam Pembelajaran IPAS untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 2(3), 95–102. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i3.589

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.