Model Kooperatif Tipe TGT Bantuan Media Bamboozle dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMK Kelas XI ATPH Materi Identifikasi Pupuk
DOI:
https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v2i2.297Keywords:
Bamboozle, Cooperative learning, Fertilization, Learning outcomes, TGTAbstract
This study aims to improve student learning outcomes in Grade XI ATPH 3 of SMK Negeri 1 Purwosari in the subject of Vocational Expertise Concentration on fertilization elements by implementing the cooperative learning model type Teams Games Tournament (TGT) using the interactive media Bamboozle. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection stages. Data were collected through learning outcome tests, observation, and documentation. The results showed that the implementation of the TGT model supported by Bamboozle media improved students’ average scores from 54.55 in the pre-cycle to 72.73 in cycle I and 81.82 in cycle II. The percentage of mastery learning increased from 6% to 39% and then to 82%. The use of TGT combined with Bamboozle was proven effective in enhancing students’ learning outcomes, engagement, and motivation. Thus, this strategy is recommended as an alternative interactive and engaging learning method in vocational subjects at vocational schools.
References
Bhat, S., Raju, R., Bhat, S., & D'Souza, R. (2020). Enhancing the teaching-learning process through collaborative learning. Journal of Engineering Education Transformations.
Harmiyanti, R. (2023). The Implementation of Team Game Tournament Assisted by Quizwhizzer in Improving Students' English Learning Outcomes: Classroom Action Research. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PPG.
Verina, H. T., & Mustikarani, N. (2024). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe TGT Bantuan Media Bamboozle untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Saud, S., Aeni, N., & Azizah, L. (2020). Investigasi Keterlibatan Mahasiswa dalam Belajar Online Berbasis Gamifikasi. Universitas Negeri Makassar.
Fibriani, A. G. (2023). The Effectiveness of Teams Games Tournament on Students' Vocabulary in Class X SMK Negeri 1 Jenangan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Amalia, R., Nugroho, T., & Lestari, H. (2023). Media Digital dalam Pembelajaran Abad 21: Studi Penggunaan Bamboozle di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Digital, 8(3), 112–121.
Fauzi, A., & Masrupah, S. (2024). Pengaruh Model Teams Games Tournament terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Sains, 12(1), 45–53.
Sari, M., Widodo, A., & Ramadhani, D. (2023). Integrasi Media Bamboozle dalam Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Antusiasme Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Interaktif, 5(2), 78–88.
Nurrawi, S., Dewi, L., & Arifin, M. (2023). Korelasi antara Motivasi Belajar dan Peningkatan Hasil Belajar Siswa SMK melalui Pendekatan Kooperatif. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 7(1), 65–72.
Alfiansyah, M., & Yulianingsih, S. (2021). Pengaruh Penerapan Model TGT Terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 6(2), 94–102.
Kurniawati, D., & Rosidah, N. (2022). Penggunaan Game Edukasi Bamboozle untuk Meningkatkan Minat Belajar IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 8(1), 33–42.
Maulana, A., & Firdaus, S. (2020). Penerapan Model TGT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Energi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 55–61.
Yuliana, S. (2021). Efektivitas TGT dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Kimia dan Pendidikan, 10(1), 10–17.
Hamidah, L., & Nursamsu, S. (2023). Evaluasi Model TGT Berbantuan Bamboozle di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Vokasi, 4(2), 85–94.
Putri, D. A., & Lestari, F. (2022). Inovasi Media Kuis Digital dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 11(3), 60–69.
Surya, H., & Mustofa, A. (2020). TGT Sebagai Strategi Pembelajaran Aktif di Era Digital. Jurnal Pendidikan Interaktif Digital, 2(1), 50–59.
Rahmadani, R. D., & Pratama, G. (2021). Analisis Penerapan Gamifikasi Menggunakan Bamboozle dalam Pembelajaran Online. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran Digital, 5(1), 100–108.
Wulandari, T. (2023). Pengaruh Model Kooperatif TGT terhadap Keaktifan dan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Vokasional, 7(2), 99–108.
Anwar, F., & Isnaini, R. (2020). TGT Berbasis Permainan Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1), 15–24.
Simanjuntak, R. A. (2022). Strategi Penggunaan Bamboozle dalam Pembelajaran Daring untuk Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Digital, 6(4), 210–218.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Cakrawala Pendidikan dan Biologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.