Kecerdasan Kinestetik untuk Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/inpaud.v2i3.460Keywords:
Early Childhood, Kinesthetic Intelligence, Physical ActivityAbstract
The ability to match thoughts with movement is a key component of kinesthetic intelligence, which is examined in this study in early childhood. This ability supports the development of motor, physical, emotional, and learning skills through firsthand experience. The research methodology employed by the researchers is a literature review that gathers information from a variety of sources, including journals, books, and related research.
References
Afdhilla, A. B., & Mahendra, S. A. (2020). Mengembangkan multiple intelligences dengan bermain pada anak usia dini. Jurnal Care (Children Advisory Research and Education), 8(1), 1–10.
Cahyo, D. (2021). Analisis Konsep Kecerdasan Perspektif Howard Gardner dalam Buku Multiple Intelligences (Kecerdasan Majemuk) dan Relevansinya Dalam Program Studi Pendidikan Agama Islam (PAI). Skripsi, 81.
Cantika, I. A., & Yeni, I. (2022). Pelaksanaan Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Anak Di Taman Kanak-Kanak Pembangunan Laboratorium UNP. Jurnal PAUD: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 64. https://doi.org/10.17977/um053v4i2p64-76
Hartin Kurniawati, Ika Rahayu Satyaninrum, Siskha Putri Sayekti, & Putri Rahmizar. (2022). Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik pada Anak Usia Dini Melalui Outbound pada Siswa RA Al-Ghifary. LITERASI: Jurnal Pendidikan Guru Indonesia, 1(2), 128–137. https://doi.org/10.58218/literasi.v1i2.406
Megawanti, P., & Septiani, E. (2019). Relationship between linguistics intelligence to logical-mathematic intelligence in public elementary school students kelurahan cijantung, east jakarta. Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 118–124.
Nur Nashirah, U., & Nurhidaya, Ar. S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Kinestetik Melalui Permainan Outbound Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun. ALENA-Journal of Elementary Education, 1(1), 59–66.
Nursiti, D., Hamid, L., & Nurhidayah, N. (2020). Efektivitas Metode Gerak Dan Lagu Untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Usia Dini. Al-Urwatul Wutsqo : Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 27–44. https://doi.org/10.62285/alurwatulwutsqo.v1i2.12
Oktanira, I. (2023). Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Usia Dini Rentang Usia 5-6 Tahun. Al-Hanif: Jurnal Pendidikan Anak Dan Parenting , 3(1), 20–25.
Qowiyah, S. H. (2020). Analisis Kecerdasan Interpersonal Anak Kelompok B. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 96–101.
Saripudin, A. (2017). Strategi Pengembangan Kecerdasan Naturalis Pada Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1394
Shandya, N. I., Azni, N. M., & Fitri, N. H. N. (2024). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Melalui Metode Bermain Gerak Pada Anak Usia Dini. Perspektif Agama Dan Identitas, 9(5), 132–141.
Sihati, S., & Sapri, S. (2022). Hubungan Antara Kecerdasan Kinestetik Dengan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra. Karya Panca Budi Lubuk Pakam T.a 2020/2021. Nizhamiyah, 12(2), 127–138. https://doi.org/10.30821/niz.v12i2.2258
Syarifah Nurliana, D. (2016). STRATEGI GURU MENGEMBANGKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK BINA SARI PONTIANAK. 1–23.
Zamakhsyari, A., Imaniyah, I., & ... (2023). … Multiple Intelligences dalam Moderasi Pendidikan Agama Islam di SMK Al-Biruni Babakan Ciwaringin Cirebon: The Implementation of Multiple Intelligences Learning …. … : Journal of Islamic …, 1, 1–14.