Pancasila Sebagai Landasan Demokrasi dan HAM Perspektif Yusril Ihza Mahendra
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i4.800Keywords:
Democracy, Human Rights, Indonesian Constitutionalism, Pancasila, Yusril Ihza MahendraAbstract
Pancasila, as the foundational ideology of Indonesia, plays a fundamental role in shaping a democratic system and ensuring the protection of human rights based on justice. From Yusril Ihza Mahendra’s perspective, Pancasila is not merely a normative ideology but serves as a political and legal paradigm that integrates the values of divinity, humanity, unity, democracy, and social justice into the practice of governance. According to Yusril, Indonesian democracy cannot be equated with Western liberalism, which emphasizes individual freedom; rather, it is a constitutional democracy grounded in the moral and spiritual foundations of Pancasila. The values of Pancasila position human rights in a balanced relationship between rights and responsibilities, as well as between individual and collective interests of the nation. Thus, democracy and human rights, in Yusril’s view, are integralistic—citizens’ freedoms are directed toward realizing social j ustice and order in national life. This article aims to examine Yusril Ihza Mahendra’s thoughts on the relationship between Pancasila, democracy, and human rights, and their relevance within the context of Indonesia’s contemporary constitutional system.
References
Anang Dony Irawan, Adibah, L. N., & Toniek, D. I. V. (2023). Pancasila sebagai ideologi yang khas dan identitas bangsa Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.36456/p.v3i1.7191
Anisa, N., & Putro, K. Z. (2025). Menumbuhkan kesadaran HAM melalui nilai-nilai Pancasila. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 24(2), 532–537. https://doi.org/10.21009/jimd.v24i2.52086
Anita Candra Dewi, Prisilia, A., Saputra, R., Hidayah A., M. Z., Ramadhan, M. S., & Fauzan, M. R. A. (2024). Lahirnya Pancasila sebagai pemersatu bangsa Indonesia, 8(5).
Brahman, M. K., Christian, G. A., Fadhilah, N. S., & Denita, N. D. (2024). Analisis prinsip demokrasi dalam konstitusi Indonesia: Implementasi dan tantangannya. Progres, 1(2). https://doi.org/10.62383/progres.v1i2.343
Devita Paramesti, & Pratama, S. G. (2025). Dinamika dan tantangan demokrasi Pancasila dalam sistem ketatanegaraan Indonesia, 2(11).
Habibah, S. (2023). Demokrasi Pancasila dalam perspektif hak asasi manusia. Jurnal Rechten. https://doi.org/10.52005/rechten.v5i2.112
Hasibuan, H. A. (2024). Perkembangan demokrasi dan Indonesia, 7(10).
I Gede Sujana, Sutrisno, & Pali, R. A. (2024). Hubungan hak asasi manusia dengan demokrasi. Journal of Civic Education Research, 2(2). https://doi.org/10.60153/jocer.v2i2.91
Iqbal Aji Saputra. (2023). Relevansi konstitusi dalam menjamin dan menegakkan HAM di Indonesia. Jurnal Riset Politik Widyakarya, 1(2). https://doi.org/10.59581/jrp-widyakarya.v1i2.284
Junaedi, O. (2024). Pancasila dan hak asasi manusia: Menjaga keseimbangan antara hak individu dan kepentingan umum. Jurnal Lex Omnibus, 1(2).
Kansil, J. C., & Hisyam, R. (2024). Negara hukum dan demokrasi Pancasila terhadap perlindungan hak asasi manusia (HAM). Motekar. https://doi.org/10.57235/motekar.v2i2.2994
Kusuma. (2022). Demokrasi Pancasila vs demokrasi liberal: Sebuah kegamangan ideologis. LinkedIn Article.
Madjid, N. (2004). Demokrasi dan civil society. Paramadina.
Mahfud MD. (2006). Demokrasi dan konstitusi di Indonesia. LP3ES.
Marzuki. (2025). Pengertian Pancasila, 9(1).
Mustain, A. M., Agachi, M. K. Y., Ruhul Muhammad, M., Apriyandi, M. B., & Romadoni, R. (2024). Pancasila and strengthening constitutional law in the democratic era. LITERA: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 123–138.
Ningsih, R. Y., Sari, R. D., & Maulia, S. T. (2023). Demokrasi Pancasila sebagai model demokrasi yang rasional dan spesifik. Civilia: Jurnal Kajian Hukum dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2), 21–30.
Pratiwi, E. D., et al. (2024). Pendidikan demokrasi berbasis Pancasila untuk memperkuat masyarakat sipil. Jurnal Sosial dan Politik UMM, 11(2).
Puja Auria, Putra, R. A., & Mislen. (2024). Pentingnya penegakan HAM dalam arus siklus negara hukum. Jurnal Riset dan Kajian Hukum Manusia, 3(1). https://doi.org/10.37631/jrkhm.v3i1.35
Putri, F. A., et al. (2022). Indonesia’s democracy and constitution: Reflecting human rights based on Pancasila. Journal of Law and Policy Transformation. https://doi.org/10.37253/jlpt.v7i2.7235
Rasidi, I. A., & Al Farizi, M. K. (2025). Implementasi sila kedua Pancasila dalam perlindungan HAM. Jurnal Nusantara, 1(2).
Rasji, A., Bravo, A., Hasta, B. J. H., & Nainggolan, M. A. (2025). Tantangan demokrasi di era digital: Pengaruh media sosial terhadap proses politik nasional. Jurnal Ilmu Manajemen, 4(1). https://doi.org/10.38035/jim.v4i1.832
Ratri Yulia Ningsih, Sari, R. D., & Maulia, S. T. (2023). Demokrasi Pancasila sebagai model demokrasi yang rasional dan spesifik. Civilia, 2(2).
Sastroatmodjo, et al. (2024). Penegakan HAM dan kedaulatan rakyat dalam negara demokratis.
Sihombing, S. D. (2023). Pancasila sebagai landasan moral dalam sistem demokrasi Indonesia. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 606–615.
Zahro Rohmatin, Taufiq, A. M., Nurmadina, N. A., & Rizqullah, R. (2024). Pentingnya pendidikan demokrasi di era digital. Sosial, 2(4). https://doi.org/10.62383/sosial.v2i4.454
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






