Hubungan Gaya Pengasuhan Orang Tua dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Anak Usia 4-5 Tahun di TPA Mitfahul Jannah
DOI:
https://doi.org/10.61132/paud.v2i4.783Keywords:
Creativity of Early Childhood, Early Childhood Education, Parenting Style, Parents, Thinking AbilityAbstract
This research is motivated by the relationship between parenting styles and children's creative thinking abilities, especially in TPA Miftahul Jannah. The purpose of this study is to identify the parenting styles of children's parents with children's creative thinking abilities in TPA. This study uses quantitative methods with correlational design. Data were collected through observation, interview, data collection and documentation techniques, while teachers act as the main participants in this study. The results of the study indicate that parenting styles greatly influence children's creative thinking abilities. Parenting styles are a pattern or way parents educate, guide, and interact with children, which includes how they set rules, provide affection, and control children's behavior. In addition, teachers and caregivers at TPA also have an important role as parents of both children when they are in childcare. Teachers and caregivers at TPA Miftahul Jannah play an active role in caring for and educating children from toddler age to childhood. Parenting styles can improve children's creative thinking abilities. Through this approach, children can think creatively and imaginatively.
References
Afifah, Z. N., Pudyaningtyas, A. R., & Fitrianingtyas, A. (n.d.). Hubungan pola asuh demokratis orang tua dengan kreativitas anak usia dini. 5(3), 229–236.
Anggraini, M. N. E., Azmy, B., & Yustitia, V. (2022). Pengaruh model pembelajaran self regulated learning terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa kelas V di SDN Tenggilis Mejoyo 1 Surabaya. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 8(1), 122–127. https://doi.org/10.30653/003.202281.216
Ayu, T., Marmawi, & Dian, M. (2021). Hubungan pola asuh orang tua dengan kreativitas anak usia 5–6 tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(4), 1–10.
Belakang, L. (2024). Bab I Pendahuluan (pp. 1–9).
Cendekia, J. K., Pitaloka, N., & Sinaga, S. I. (2023). Pengaruh pembelajaran berbasis STEAM terhadap..., 11(1).
Cintia, N. I., Firosalia, K., & Indri, A. (2020). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 69–77.
Dasar, S., Perundungan, M., Denpasar, D., Octoviany, C., Tj, H. W., Andriono, T., & Wahyoedi, S. (2024). Pengaruh pola asuh demokratis orang tua pada ketahanan anak, 1, 49–61.
Eriani, E., Mardiah, M., Napratilora, M., & Erdawati, S. (2022). Loose parts: Pengaruhnya terhadap kemampuan berpikir kreatif anak usia dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 5(1), 175–181. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i1.316
Lathifah, N., & Bintoro, H. S. (2022). Proses berpikir kreatif siswa sekolah dasar pada pola asuh orang tua. Jurnal Pajar: Pendidikan dan Pengajaran, 6, 395–400. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i2.8316
Mamesah, D. M., Marjo, H. K., & Pd, M. (2020). Berdasarkan pola asuh orangtua (Siswa kelas VII di SMP Negeri 8 Jakarta Pusat), 38–44.
Natasya, M. A., & Atika, A. R. (2021). Media pembelajaran berbasis komputer dalam meningkatkan kemampuan berpikir kreatif pada anak usia dini usia 5–6 tahun. Jurnal Ceria, 4(1).
Santrock, J. W. (2020). Life-span development (13th ed.). McGraw-Hill.
Sultan, U., & Syafiuddin, M. (2025). Menggali potensi optimal anak usia dini: Tinjauan literatur., 11, 68–78.
Susanto, H., & Ilyas. (2019). Pola asuh orang tua dalam mengembangkan kreativitas anak (Studi di Desa Gondoriyo, Kec. Bergas, Kab. Semarang). [Nama jurnal tidak tersedia], 4(1), 50–60.
Sutarto, S. (2022). Analisis hafalan Al-Qur’an pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 7016–7023. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3340
Taher, S. M., & Erni, M. (2019). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2).
Wahyuningsih, A. (2022). Pengaruh self-esteem dan pola asuh demokratis terhadap tingkat resiliensi pada mahasiswa angkatan 2021 di Fakultas Dakwah UIN Salatiga (Skripsi). UIN Salatiga.
Yanti, S., Mulya, I., & Nst, N. (n.d.). Dampak pola asuh orang tua yang otoriter terhadap pembentukan karakter anak usia dini.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






