Peran Guru dalam Membentuk Karakter Religius Anak Usia Dini di TK Islam Al Azhar 43 Gorontalo

Authors

  • Arthika Rahmawati Ilam Universitas Negeri Gorontalo
  • Lestari B. Samaun Universitas Negeri Gorontalo
  • Meiranti Saputri S. Djawalu Universitas Negeri Gorontalo
  • Sucitra Muharam Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.406

Keywords:

Character education, early childhood, religiousvalues

Abstract

This study aims to describe the role of teachers in shaping the religious character of early childhood at Al Azhar 43 Gorontalo Islamic Kindergarten. A descriptive qualitative approach is used to understand the teacher's strategy in guiding children through exemplary, habituation, motivation, and contextual learning. The results showed that teachers play a central role as role models, facilitators, mentors, and motivators in the formation of children's religious character. Routine activities such as praying together, habituation of greetings, and worship practices are effective ways to introduce religious values to children. In addition, collaboration between teachers, parents and educational institutions strengthens the learning of religious values both at school and at home. A supportive environment and consistent involvement of all parties are the keys to successful religious character building in early childhood. This research is expected to be a reference in the development of religious character education in early childhood education institutions.

References

Aryati, A., & Alannasir, W. (2023). Peranan pendidik PAUD dalam menumbuhkan karakter pada anak usia dini (usia 5–6 tahun) di TK Hardiyanti Kota Makassar. Jurnal Indopedia (Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan), 1(3).

Dini, A., Al-Arbain, P., Majidah, K., Batubara, H., Fauziah, I., Harsanah, R., & Handayanti, S. (n.d.). Peran guru dalam menanamkan nilai-nilai religius pada anak usia dini. Edu-Riligia: Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan, 8. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia

Fajilah, E., & Nurtiani, A. T. (n.d.). Peran guru dalam membangun karakter religius anak kelompok B di TK Save the Kids Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2).

Gea, M. A., & Malelak, D. P. (2023). Peran guru PAUD Kristen dalam pembentukan karakter. Vox Veritatis: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2, 89–97. http://jurnal.stak-kupang.ac.id

Hastuti, D., & Sunan Kalijaga, U. (n.d.). Mengembangkan potensi beragama anak usia dini: Tinjauan teori Mature Religion. Journal of Islamic Education and Innovation, 1(2). http://journal2.uad.ac.id/index.php/jiei

Henny, R. K., & Marwah. (2024). Strategi guru dalam menanamkan nilai-nilai agama Islam pada anak usia dini (Studi PAUD di Kota Baubau). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Lathifah, H. G. T., Rahmadini, K. P. A., Hermawan, M. D., Rasyid, F., & Fadhil, A. (2025). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter jujur pada anak usia dini. Hikmah: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 198–208. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.591

Nurlina, Halima, Hadijah, S., Muallimah, Usman, & Wa Ode, S. A. (2024). Integrasi nilai-nilai religius dalam pendidikan karakter anak usia dini. Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(10).

Rahmawati, N. R., Oktaviani, V. D., Wati, D. E., Nursaniah, S. S. J., Anggraeni, E., & Firmansyah, M. I. (2021). Karakter religius dalam berbagai sudut pandang dan implikasinya terhadap model pembelajaran pendidikan agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 535. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i4.5673

Selman, H., & Wa Ode, S. A. (2024). Integrasi nilai-nilai religius dalam pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(10).

Setyowati, L., Agustina, N. P., Nurleha, Ardhana, & Mahardhani, J. (2023). Penguatan moral dan agama anak usia dini melalui pembiasaan sholat dhuha di TK Negeri Pembina Ponorogo. Journal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1).

Suharti. (2020). Peran kolaborasi orang tua dan guru dalam menanamkan nilai religius anak usia dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1).

Syahid, S. M., Benny, P., & Hidayah, U. (2021). Pembentukan karakter religius pada anak usia dini (Studi pada RA Al Wafa Desa Ambulu Kec. Sumberasih Kab. Probolinggo). Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 10(2).

Trimuliana, I., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2019). Perilaku religius anak usia 5–6 tahun pada PAUD model karakter. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 570. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.251

Wasriyani, N. (2023). Penanaman pendidikan karakter sopan santun melalui pembelajaran akidah akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Inayatushshibyan 2 Kota Banjarmasin. Journal Tunas Bangsa, 10(2), 92–104. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Arthika Rahmawati Ilam, Lestari B. Samaun, Meiranti Saputri S. Djawalu, & Sucitra Muharam. (2025). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Religius Anak Usia Dini di TK Islam Al Azhar 43 Gorontalo. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Kewarganegaraan, 2(3), 40–49. https://doi.org/10.61132/paud.v2i3.406

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.