Implementasi Metode Pembelajaran Total Phisical Response terhadap Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah Dasar

Authors

  • Yulia Sukmiyanti Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Rakeyansantang
  • Suryani Suryani Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Rakeyansantang
  • Mia Audina Musyadad Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Rakeyansantang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.551

Keywords:

English Learning, Learning Methode, Pretest, Posttest, Total Physical Response

Abstract

The rare of English in Indonesia in communicating in everyday life one of the reasons students have difficulty in memorizing and understanding English. Because of this, the author made a study that aims ti find out how much influence the Total Physical Response (TPR) learning method hason the learning outcomes of fourth grade elementary school students at SDN Lemah Duhur III. This research uses a quantitative approach with a pretest-posttest experiment. Giving pretest ang posttest question, student interviews and observations during learning took place as a source of data that researchers obtained. A total of 10 fourth grade students who participated in English learning activities in memorizing and understanding Engtlish using the TPR method became research subjects. The research show the results of significant increase between before using the TPR methode and after using TPR method.

References

Afiah, S., & Musyafa’ah, L. (2024). Penerapan metode Total Physical Response dalam pembelajaran bahasa Arab. KOLEKTIF: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 1(1), 50–58. https://doi.org/10.70078/kolektif.v1i1.14

Agustiani, R., Pandriadi, & Bussifera, L. (2022). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif (N. Mayasari & N. P. Gatriyani, Eds.). Tohar Media.

Anak-anak, B. I. P. (n.d.). TPR, Inggris, Anak.

Astutik, Y., & Aulina, C. N. (2018). Metode Total Physical Response (TPR) pada pengajaran bahasa Inggris siswa taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(2), 200. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v17i2.9658

Bahri, A., Aset, M., & Desa, W. (n.d.). Menggali aset warga desa.

Fauzan, A. (n.d.). Penerapan metode Total Physical Response untuk meningkatkan proses pembelajaran bahasa Inggris siswa SDN 2 Arjasari. https://doi.org/ISSN:2685-1679

Iqbal Arrosyad, M., Farahmad, E., & Nabila, H. (2024). Inovasi metode pembelajaran aktif untuk meningkatkan minat belajar siswa SD. Sparta, 7(1), 7–12. https://doi.org/10.35438/sparta.v7i1.252

Lena, M. S., Sartono, S., Emilia, T., & Khairanis, S. (2023). Analisis kesulitan siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris di sekolah dasar. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 1(3), 41–47. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v1i3.175

Mananohas, Y. J. (2021). Peningkatan kosakata bahasa Inggris dengan menggunakan metode TPR (Total Physical Response) di SD GMIM 7 Manado.

Musyadad, M. A., Jaenal, A., Laras, I., & Widiawati, D. (2024). Eksplorasi penggunaan permainan edukatif Islami dalam memahami konsep matematika dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 7(1), 7861–7870.

Padmadewi, N. N. (2018). Literasi di sekolah dari teori ke praktik (N. Prasada, Ed.). Nilacakra.

Puspawati, I. (2021). Penggunaan metode TPR storytelling untuk mengajarkan kosakata bahasa Inggris. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 2017, 269–274. https://doi.org/10.18196/ppm.32.205

Saraswati, W., Budiman, M. A., & Rahmawati, I. (2020). Pembelajaran bahasa Inggris di SD Negeri Petompon 01 Semarang. JS (Jurnal Sekolah), 4(4), 85. https://doi.org/10.24114/js.v4i4.20616

Sari, G., Silitonga, B. N., Appulembang, O., & Tamba, K. (2024). Pelatihan dan pendampingan praktik pembelajaran berbasis perkembangan siswa bagi guru di SD Persatuan Binong. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 5(3), 718–730. https://doi.org/10.38048/jailcb.v5i3.3914

Sayd, A. I., et al. (2020). Implementasi metode Total Physical Response (TPR) dalam pembelajaran bahasa Inggris bagi anak-anak Sekolah Dasar Inpres Liliba Kupang. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 3(1), 42. https://repository.uinsaizu.ac.id/

Sembiring, F., & Sinabariba, Y. (2024). Penerapan metode TPR (Total Physical Response) dalam pembelajaran bahasa Inggris di SDN 104219 Tanjung Anom. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(11), 3087–3091. https://jurnalpengabdianmasyarakatbangsa.com/index.php/jpmba/index

Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran kedwibahasaan. Angkasa. https://perpustakaan.binadarma.ac.id/opac/detail-opac?id=1528

Ануркин, Р. П., Аркадов, Г. В., Белышко, В. А., Будько, И. О., Гусев, И. Н., Кузьмин, А. В., Кутдюсов, Ю. Ф., & Слепов, М. Т. (2022). Определение причин возникновения резонансных вибраций трубопроводов свежего пара энергоблока № 1 Нововоронежской АЭС-2. Теплоэнергетика, 3(8), 14–20. https://doi.org/10.56304/s0040363622080021

Downloads

Published

2025-07-07

How to Cite

Yulia Sukmiyanti, Suryani Suryani, & Mia Audina Musyadad. (2025). Implementasi Metode Pembelajaran Total Phisical Response terhadap Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(3), 29–37. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i3.551

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.