Peningkatan Kemampuan Mengukur Panjang dan Berat Melalui Model Teams Games Tournament di Kelas III SD

Authors

  • Ismafatul Aminin Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Puji Rahayu Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Tri Eko Baktiono UPT SD Negeri Latsari Tuban

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.251

Keywords:

Learning Ability, Length and Weight Measurement, Teams Games Tournament (TGT)

Abstract

This study aims to improve the skills of third-grade elementary school students in learning the concept of measuring length and weight through the Team Games Tournament (TGT) learning model. The research method used is classroom action research (CAR) based on the Kemmis and McTaggart model, which involves four stages: planning, acting, observing, and reflecting. The study was conducted with 24 students from class III B at UPT SDN Latsari Tuban. Data collection techniques included observation, tests, and interviews. The research results show that the implementation of the TGT learning model can enhance students' understanding of the concepts of length and weight measurement. In addition, there was an increase in students' learning activity and motivation during mathematics lessons. Students became more enthusiastic, cooperative, and engaged in group activities, which contributed to better mastery of the material. Based on these findings, the TGT learning model is proven to be effective in improving mathematics learning outcomes, especially in the topic of Length and Weight Measurement for third-grade elementary school students.

References

Ambiyar, A., Syahri, B., Adri, J., Nurhaliza, N., & Islami, S. (2020). Penerapan model project-based learning dalam mata diklat gambar sketsa. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 125–138.

Anwar, N., Romadhon, T. N., Sandro, A., & Khikmawanto, K. (2023). Peran guru sebagai fasilitator pembelajaran dalam mendorong kreativitas siswa. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(3), 208–214. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v4i3.240

Baharuddin, Putri, L. F. E., & Rosulinawati. (2024). Pembelajaran interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Idarah, 5(4), 418–424. https://doi.org/10.32832/idarah.v5i4.16811

Dewi, Y. K. (2015). Pendidikan karakter siswa dalam pembelajaran matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 124–131. https://doi.org/10.33654/math.v1i2.13

Dwi Putri, S., Ayu Yudianti, I. G., Huda, S., & Hasanah, T. (2023). Implementasi metode tusuk sate untuk meningkatkan motivasi dan keterampilan berhitung pada materi pembagian bilangan. Jurnal Kajian Islam Modern, 10(01), 23–27. https://doi.org/10.56406/jkim.v10i01.341

Fatimah, N., & Utami, R. D. (2024). Implementation of the independent curriculum in elementary school Indonesian language lessons. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(3).

Fitra, D. (2023). Kurikulum Merdeka dalam pendidikan modern. 6(02), 149–156.

Hasanah, U., Wijayanti, R., & Liesdiani, M. (2020). Penerapan model pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan permainan ludo terhadap hasil belajar siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 104–111.

Humam, M. S., & Hanif, M. (2025). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan keterampilan kritikal siswa di era modern. 3.

Husamah, H., & In’am, A. (2024). Inovasi pembelajaran dan pendidikan teknologi untuk peningkatan kualitas pendidikan.

Jasman, J. (2014). Panduan mudah penelitian tindakan kelas (1st ed.). Prestasi Pustaka.

Khoiruman, M. A., Sutajaya, I. M., & Suja, I. W. (2023). Implementasi pendidikan humanistik dalam pengembangan keterampilan komunikasi bahasa Inggris di perguruan tinggi. 1(2), 53–60.

Lestari, R. Y., Rohmayati, H. T., Nandiny, S., Fadhila, M. Z., & Rizkya, A. A. (2023). Analisis penerapan model pembelajaran Team Games Tournament (TGT) dalam peningkatan minat belajar mata pelajaran PPKn. 1(6).

Merti, N. M. (2020). Penerapan model pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) dengan media audio visual guna meningkatkan hasil belajar bahasa Inggris. Journal of Education Action Research, 4(3), 315–321.

Naibaho, D., & Banurea, L. (2024). Peran guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan di era digital. 1(1), 1–14.

Nimatuzzuriyah. (2025). Implementasi model pembelajaran berbasis game TGT dalam meningkatkan partisipasi peserta didik pada mata pelajaran IPS. 3(1), 28–33. https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p28-33

Rahayu, T. P., Wahjoedi, W., & Sudarmiatin, S. (2017). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui pembelajaran Teams Games Tournaments. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9). https://doi.org/10.17977/jptpp.v2i9.9935

Saputra, H. (2024). Penguatan kemampuan peserta didik dalam menghadapi era society 5.0 melalui pembelajaran matematika. 2.

Saputra, R., Matsum, J., & Harjito. (2023). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap hasil belajar PPKN peserta didik kelas X IPA 1 SMA Negeri 3 Pontianak. 2, 87–96.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (27th ed.). Alfabeta.

Sumiyati, E. (2017). Penggunaan model pembelajaran interaktif berbasis aktivitas untuk meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VI pada pelajaran PKN SD Negeri 09 Kabawetan. 10(2).

Sururi, I., & Wahid, A. (2022). Teams Games Tournament (TGT) sebagai metode untuk meningkatkan keterampilan berbicara pada siswa Madrasah Ibtidaiyah. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2).

Susanna, S. (2018). Penerapan Teams Games Tournament (TGT) melalui media kartu domino pada materi minyak bumi siswa kelas XI MAN 4 Aceh Besar. Lantanida Journal, 5(2), 93–105.

Syah, A., Amanullah, R., Syarifah, S. N., & Rachma, Z. S. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam kurikulum merdeka untuk PAUD. 1020(2), 1–9.

Wulansari, A. (2016). Peningkatan hasil belajar matematika dengan model pembelajaran kooperatif Team Game Tournament. Basic Education, 5(25), 2–393.

Downloads

Published

2025-04-28

How to Cite

Ismafatul Aminin, Puji Rahayu, & Tri Eko Baktiono. (2025). Peningkatan Kemampuan Mengukur Panjang dan Berat Melalui Model Teams Games Tournament di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(2), 113–125. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.251