Peran Strategi Pembelajaran Reflektif dalam Menumbuhkan Kesadaran Religius Siswa

Authors

  • Yogi Tri Gustian Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Zul Hafriadi Rahmat Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.231

Keywords:

Islamic Character Education, Islamic Religious Education, Reflective Learning Strategy, Religious Awareness

Abstract

This study discusses the role of reflective learning strategies in fostering students' religious awareness, with a focus on Islamic character education. Using the literature review method, this research collects and analyzes relevant literature on reflective learning, Islamic religious education, and Islamic character. The findings indicate that reflective learning strategies can bridge the gap between religious knowledge and students' daily actions, while strengthening their Islamic character through deep introspective processes. This strategy provides students with the opportunity to reflect and evaluate their experiences, leading to the reinforcement of spiritual and moral values in their lives. However, challenges in its implementation, such as teacher readiness and classroom culture, need to be addressed for optimal application. The implications of this study emphasize the importance of integrating reflective learning in Islamic character education to shape a generation that is not only intellectually capable but also morally virtuous.

 

References

Ahmad, A. (2024). PENDIDIKAN BERBASIS MINDFUL DALAM STUDI ISLAM: MENUMBUHKAN KESADARAN SISWA. Al Naqdu: Jurnal Kajian Keislaman, 5(2), 76–81.

Akhyar, M., Iswantir, M., & Wati, S. (2024). Implementation of Active Learning Methods in Increasing Student Involvement in Islamic Religious Education Subjects. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 7(4), 1191–1202.

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan Kepribadian Muslim Anak di Masa Golden Age Melalui Pendidikan Profetik Keluarga di Era Digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s Thoughts on Education as a Means of Empowering the People. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.

Asnah, A. (2016). Strategi Reflektif Dan Transinternal Sebagai Upaya Menumbuhkan Penghayatan Siswa Dalam Pembelajaran PAI. Tazkir: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 2(2), 89–106.

Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran guru pendidikan agama islam dalam penanaman nilai-nilai toleransi antar ummat beragama peserta didik untuk mewujudkan kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1), 72–92.

Harahap, E. (2023). Menggali Prinsip-Prinsip dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang Transformatif: Membangun Kesadaran Spiritual dan Kemandirian Berpikir. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 113–127.

Izzah, Z. N., & Usman, U. (2024). PENDEKATAN PENDIDIKAN MODEL EKSISTESIALISME MARTIN HEIDEGGER DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA MODERN. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 7(2), 253–265.

Junita, E. R., Karolina, A., & Idris, M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dalam Membentuk Sikap Sosial Peserta Didik Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 02 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 9(4).

Kamali, A. N., & Sugiyanto, S. (2024). Strategi Guru Mata Pelajaran Fiqh Dalam Peningkatkan Pemahaman Agama. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 104–115.

Prasetiawati, E. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultur untuk Menumbuhkan Nilai Toleransi Agama di Indonesia. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 1(02), 272–303.

Ratnasari, A., Choirunnisa, A., Munggar, D., Ramdhani, D. M., & Fahrudin, F. (2023). Peran Penelitian Tindakan Kelas dalam Meningkatkan Kesadaran Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(3), 231–243.

Sapruddin, S. (2025). Peran Kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Identitas Nasional di Indonesia. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 348–359.

Sholihah, S. A., & Khoiriyah, K. (2024). Literasi Keagamaan sebagai Pondasi Pengembangan Karakter Religius Siswa. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 19–39.

Tanwiruzaman, T. (2025). Implementasi Kepemimpinan Spiritual Kepala Sekolah dalam Menumbuhkan Kesadaran Beragama Siswa di SMA Alkhairaat Pusat Palu. Universitas Islam Negeri Datokarama Palu.

YANA, H. H., JAMIL, M. A., ARKANUDIN, A. R. I., MUBAIDILAH, A., & NAWAWI, M. L. (2024). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI SPIRITUAL SISWA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: PENDEKATAN FENOMENOLOGIS. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 682–689.

Downloads

Published

2025-04-16

How to Cite

Yogi Tri Gustian, Zul Hafriadi Rahmat, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Peran Strategi Pembelajaran Reflektif dalam Menumbuhkan Kesadaran Religius Siswa. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 2(2), 54–68. https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i2.231

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.