Strategi dalam Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Biologi di SMA Al Hikmah Sirampog: Tantangan dan Solusi

Authors

  • Riska Dwi Wulansari IAIN Kudus
  • Atika Okta Melisa IAIN Kudus
  • Shofwatun Nada IAIN Kudus

DOI:

https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i4.66

Keywords:

Differentiation, Learning, Biology, Challenges

Abstract

This research focuses on differentiated learning in biology subjects at SMAS Al Hikmah, which emphasizes the unique characteristics of each student. However, there are various obstacles in its implementation. The purpose of this study is to analyze the strategies used by biology teachers, the challenges faced, and the solutions applied in overcoming these problems. The research method used is qualitative descriptive, with data collection through interviews and documentation. The research sample consisted of Biology Teachers at SMAS Al Hikmah Sirampog. In practice, differentiated learning faces a number of challenges, including time constraints that force teachers to be more careful in planning the time for each material to be taught. In addition, teachers have difficulty in implementing content differentiation because the majority of students (90%) are students who are not allowed to use mobile phones. To overcome these obstacles, teachers are advised to develop a lesson plan that includes teaching strategies, learning media, and learning procedures. This aims to maximize time during the teaching and learning process in the classroom. In addition, teachers can replace content differentiation with activities related to P5 (Pancasila student profile strengthening project), such as making videos or podcasts, to minimize time limitations.

References

Aina, Z. N., & Mawaddah, N. (2023). Peran ilmu biologi dalam Islam menurut perspektif Al-Qur’an. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(6), 367–379.

Andini, D. W. (2016). Differentiated instruction: Solusi pembelajaran dalam keberagaman siswa di kelas inklusif. 340–349.

Daryanes, F., & Putra, R. (2021). Tingkat kemampuan berpikir kritis guru biologi kota Pekanbaru. Journal of Biology Education, 138.

Daryanes, F., & Putra, R. A. (2022). Creative thinking ability of biology teachers at state senior high schools in Pekanbaru. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4).

Febrianti, V. P., Cahyani, A., Cahyani, S., Allisa, S. N., Rafik, M., & Arifah, R. N. (2023). Analisis kesulitan guru biologi SMAN 2 Padeglang dalam mengimplementasi pembelajaran terdiferensiasi. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 6(1), 17–24.

Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan motivasi belajar siswa melalui strategi pembelajaran berdiferensiasi: Sebuah kajian pembelajaran dalam perspektif pedagogik-filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826.

Isral, A. G., Fatullah, I. B. W., Sugeng, D. S. M., Fatimah, F. P. A., Sari, H. P., & Nevrita. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi pada mata pelajaran biologi di SMAN 5 Tanjungpinang. Jurnal Biogenesis, 20(1), 45–54.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2020). Strategi pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi. Diakses dari https://ayoguruberbagi.kemdikbud.go.id/ pada 6 Juni 2022 pukul 01.27 WIB.

Kristiani, H., Anggraeni, S., & Sugiyarto, P. (2021). Model pengembangan pembelajaran berdiferensiasi (Differentiated Instruction) pada kurikulum fleksibel sebagai wujud Merdeka Belajar di SMPN 20 Tangerang Selatan. Jakarta: Kemdikbudristek.

Kusuma, O. D., & Luthfah, S. (2000). Modul paket 2: Memenuhi kebutuhan belajar murid melalui pembelajaran berdiferensiasi. Jakarta: Kemendikbud.

Magdalena, I., Yoranda, D., Savira, D., & Billah, S. (2021). Pentingnya memahami karakteristik siswa sekolah dasar di SDN Sudimara 5 Ciledug. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 50–59.

Mumpuniarti, Mahabbati, A., & Handoyo, R. (2023). Diferensiasi pembelajaran: Pengelolaan pembelajaran untuk siswa yang beragam. Yogyakarta: UNY Press.

Naibaho, D. P. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan pemahaman belajar peserta didik. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(2), 81–91.

Paridah, Amrazi, & Supriadi. (2019). Pola pengelolaan waktu dan hasil belajar siswa yang sekolah sambil bekerja. Artikel Penelitian. Universitas Tanjungpura.

Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran diferensiasi dalam kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung ke-4.

Purba, M., dkk. (2021). Naskah akademik prinsip pengembangan pembelajaran berdiferensiasi (Differentiated Instruction) pada kurikulum fleksibel sebagai wujud Merdeka Belajar. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 34–54.

Rahadian, D. (2016). Pergeseran paradigma pembelajaran pada pendidikan tinggi. PETIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 2(1), 1–7.

Rahayu, F. F., Shafira, I., Avivi, A. A., Saptariana, M., & Purnama, A. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi pada mata pelajaran biologi materi ekosistem kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 3(3), 244–250.

Rustaman, N. Y., Dirdjosoemarto, S., Yudianto, S. A., Achmad, Y., Subekti, R., Rochintaniawati, D., & Nurjhani, K. M. (2003). Strategi belajar mengajar biologi (Common Textbook, edisi revisi). Bandung: JICA UPI.

Safarati, N., & Zuhra, F. (2023). Literature review: Pembelajaran berdiferensiasi di sekolah menengah. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15–26.

Savitri, N. P. W., & Juwana, I. D. P. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas XI MIPA 1 SMAN 11 Denpasar. Jurnal Santiaji Pendidikan, 13(2), 97–102.

Slameto. (1995). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sousa, D. A., & Tomlinson, C. A. (2011). Differentiation and the brain: How neuroscience supports the learner-friendly classroom. Bloomington, IN: Solution Tree Press.

Suparlan. (2006). Guru sebagai profesi. Yogyakarta: Hikayat.

Tamara, F., Yusnita, & Ermayanti. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Biologi, 7(2), 71–81.

Tanjung, I. (2016). Guru dan strategi dalam pembelajaran biologi. Jurnal Tarbiyah.

Tomlinson, C. A., & Moon, T. (2014). Assessment in a differentiated classroom. Proven in Education: Classroom Management and Assessment, 1–5.

Werdiningsih, D., Sunismi, & Wahyuni, S. (2021). Pembelajaran aktif dengan case method. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Zaliani, I., Aliza, N. N., Sihotang, S. R., Suryanda, A., & Rini, D. R. (2024). Evaluasi strategi pembelajaran biologi di SMA. Jurnal Edukasi Biologi, 10(1), 49–56.

Downloads

Published

2024-11-29

How to Cite

Riska Dwi Wulansari, Atika Okta Melisa, & Shofwatun Nada. (2024). Strategi dalam Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Biologi di SMA Al Hikmah Sirampog: Tantangan dan Solusi. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dan Biologi, 1(4), 139–149. https://doi.org/10.61132/jucapenbi.v1i4.66

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.