Mengoptimalkan Kemampuan: Solusi untuk Tantangan TIK di SMA dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Adam Dista Prasetya
  • Yusuf Adi Wijaya
  • Januar Santoso

Keywords:

Information Technology, Communication, ICT Challenges

Abstract

The use of information and communication technology (ICT) in mathematics learning in senior secondary schools (SMA) offers great potential, but also presents a number of challenges. This article examines strategies and solutions to overcome common ICT challenges faced in the context of mathematics learning in high school. Various approaches will be discussed to help schools and teachers optimize the use of ICT so that it is effective and has a positive impact on the mathematics learning process.

 

 

References

Ali, M., Aini, M. A., & Alam, S. N. (2024). Integrating Technology in Learning in Madrasah: Towards the Digital Age. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(1), 290–304.

Amelia, U. (2023). Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68–82. https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6415

Annisa, N. (2022). Kompetensi Seorang Guru dan Tantangan Pembelajaran Abad 21. Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin, 1–16.

Aulia, A. F., Asbari, M., & Wulandar, S. A. (2024). Kurikukulum Merdeka: Problematik Guru dalam Implementasi Teknologi Informasi pada Proses Pembelajaran. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 65–70.

Aulia, B. W., Rizki, M., Prindiyana, P., & surgana. (2023). Peran Krusial Jaringan Komputer dan Basis Data dalam Era Digital. JUSTINFO (Jurnal Sistem Informasi Dan Teknologi Informasi), 1(1), 9–20. https://doi.org/10.33197/justinfo.vol1.iss1.2023.1253

Chairy, A., Nahdiyah, A. C. F., & Volta, A. S. (2023). Optimalisasi dan Mengeksplorasi Kelebihan Serta Kekurangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) SD/MI. Jurnal Penelitian, Pengembangan Pembelajaran Dan Teknologi, 1(3), 118–125. https://jurnalcendekia.id/index.php/jp3t/

Darmayanthi, N. P. S. E., Putri, N. K. G. S., & Sumandya, I. W. (2022). Inovasi, Dedukasi, Edukasi (IDE) Matematika Landasan Dalam Membangun Bisnis. Emasains Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, XI(2), 54–65. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/emasains/article/view/1871

Dung, T. M., Trung, L. T. B. T., Nguyen, T. T., & Tong, D. H. (2023). The Effectiveness of Teaching Derivatives in Vietnamese High Schools Using APOS Theory and ACE Learning Cycle. European Journal of Educational Research, 12(1), 507–523. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.1.507

Fahrozi, W., & Gunawan, D. I. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Pada Siswa SMA. JICS: Journal of International Community Service, 2(1), 59–68.

Fitriyadi, H. (2013). Integrasi Teknologi Informasi Komunikasi Dalam Pendidikan: Potensi Manfaat, Masyarakat Berbasis Pengetahuan, Pendidikan Nilai, Strategi Implementasi Dan Pengembangan Profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3), 269–284.

Hadi, Y. N., & Nisa, N. A. K. (2023). Polemik Pendidikan Indonesia Masa Kini (Issue August). Pati: Fatiha Media. https://www.researchgate.net/profile/Yusron-Nur-Hadi/publication/373097443_Polemik_Pendidikan_Indonesia/links/64d8a9cfad846e28828c598e/Polemik-Pendidikan-Indonesia.pdf

Hidayah, L. (2017). Implementasi Budaya Literasi Melalui Optimalisasi Perpustakaan Di Sekolah Dasar. Ju, 1(2), 48–58.

Huriyatunnisa, A. (2022). Penerapan Adaptasi Teknologi Bagi Guru Sekolah Dasar dalam Menunjang Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(2), 3163–3173. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2548

Indrawati, P., Prasetya, K. H., Ristivani, I., & Restiawanawati, N. M. (2022). Peran Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3(3), 225–234. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i3.12978

Ismagilova, E., Hughes, L., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2022). Security, Privacy and Risks Within Smart Cities: Literature Review and Development of a Smart City Interaction Framework. Information Systems Frontiers, 24(2), 393–414. https://doi.org/10.1007/s10796-020-10044-1

Jogezai, N. A., Baloch, F. A., & Ismail, S. A. M. M. (2020). Hindering and enabling factors towards ICT integration in schools: A developing country perspective. Elementary Education Online, 19(3), 1537–1547. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.733176

Kafrawi, M., Luthfi, A., & Munir, M. (2022). Penggunaan Teknologi Multimedia Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Mtsn Kota Tanjungpinang. JPPM Kepri Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Kepulauan Riau, 2(2), 88–97. https://doi.org/10.35961/jppmkepri.v2i2.469

Lavidas, K., Apostolou, Z., & Papadakis, S. (2022). Challenges and Opportunities of Mathematics in Digital Times: Preschool Teachers’ Views. Education Sciences, 12(7), 1–12. https://doi.org/10.3390/educsci12070459

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.

Liiman, M., Mulyono, M., & Napitupulu, E. E. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Contextual Teaching Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 60–71. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1844

Lubis, N. S., & Nasution, M. I. P. (2023). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Dampaknya Pada Masyarakat. Jurnal Multidisiplin Saintek, 1(12), 21–30.

Mala, A., Purwatiningsih, B., & Ghozali, S. (2023). Implementasi Pengembangan Jiwa Literasi Entrepreneurship Pada Siswa Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 120–144.

Mathrani, A., Sarvesh, T., & Umer, R. (2021). Digital divide framework: online learning in developing countries during the COVID-19 lockdown. Globalisation, Societies and Education, 20(5), 625–640. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1981253

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Mukhyar, M., Refika, R., Candra, E., Nurhasanah, N., & Wardana, A. (2021). Menumbuhkan Literasi Enterprneurship Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ar-Ribhu, 4(1), 132–168. https://doi.org/10.46781/ar-ribhu.v4i1.289

Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan Tantangan Kepala Sekolah PAUD dalam Mengembangkan Lembaga dan Memotivasi Guru untuk Mengikuti Program Sekolah Penggerak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239–4254. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2624

Oktafiani, O., & Mujazi, M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Nearpod Terhadap Motivasi Belajar Pada Mata pelajaran Matematika. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 124–134. https://doi.org/10.29210/022033jpgi0005

Permana, B. S., Hazizah, L. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi Pendidikan: Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digitalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19–28. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2702

Purwasih, R., Turmudi, & Dahlan, J. A. (2024). How do you solve number pattern problems through mathematical semiotics analysis and computational thinking? Journal on Mathematics Education, 15(2), 403–430. https://doi.org/10.22342/jme.v15i2.pp403-430

Quach, S., Thaichon, P., Martin, K. D., Weaven, S., & Palmatier, R. W. (2022). Digital Technologies: Tensions in Privacy and Data. Journal of the Academy of Marketing Science, 50(6), 1299–1323. https://doi.org/10.1007/s11747-022-00845-y

Rahmawati, A. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 1–8.

Retnaningsih, L. E., & Khairiyah, U. (2022). Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Program Studi PGRA, 8(1), 143–158.

Rudini, M., & Saputra, A. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis TIK Masa Pandemi Covid-19. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 841. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.841-852.2022

Salas-Pilco, S. Z., Yang, Y., & Zhang, Z. (2022). Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID-19 pandemic: A systematic review. British Journal of Educational Technology, 53(3), 593–619. https://doi.org/10.1111/bjet.13190

Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi Teknologi Dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru Di Era Digital. Jurnal Tinta, 5(2), 104–126.

Sirait, J. E. (2021). Analisis Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Keberhasilan Pembelajaran di Sekolah Dasar Bethel Tanjung Priok Jakarta Utara. Diegesis: Jurnal Teologi, 6(1), 49–69. https://doi.org/10.46933/dgs.vol6i149-69

Siswanto, D. H., Alghiffari, E. K., & Setiawan, A. (2024). Analysis of Electronic Student Worksheets Matrix Requirements Using a PBL Flipbook Model to Stimulate Critical Thinking Skills. Asian Journal of Assessment in Teaching and Learning, 14(1), 36–44. https://doi.org/https://doi.org/10.37134/ajatel.vol14.1.4.2024

Sumanti, R. (2018). Kompetensi Pegawai Negeri Sipil (PNS) di Daerah: Tantangan dan Peluang. Jurnal Transformasi Administrasi, 08(02), 115–129.

Suryapuspitarini, B. K., Wardono, & Kartono. (2018). Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 876–884. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/20393

Tapung, M. M., Naring, A., Apul, B. N., Saina, A., & Nabung, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 3(2), 61–74.

Togatorop, F., Banjarnahor, D. N., & Saragih, D. Y. (2022). Sosialisasi Pengaruh Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi di Sekolah Dasar (SD) Swasta HKI 3 Pematangsiantar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 68–76. https://doi.org/10.55606/jpmi.v1i2.232

Wardat, Y., Tashtoush, M. A., AlAli, R., & Jarrah, A. M. (2023). ChatGPT: A revolutionary tool for teaching and learning mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(7), 1–18. https://doi.org/10.29333/ejmste/13272

Yulistina, N., Harmawati, H., & Maulana, R. (2022). Analisis Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 869–876. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2022

Downloads

Published

2024-07-11

How to Cite

Adam Dista Prasetya, Yusuf Adi Wijaya, & Januar Santoso. (2024). Mengoptimalkan Kemampuan: Solusi untuk Tantangan TIK di SMA dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dirgantara, 1(3), 38–51. Retrieved from https://ejournal.aripi.or.id/index.php/jupendir/article/view/26