Hubungan Antara Kebijakan Kepala Sekolah dan Peningkatan Kinerja Guru di SMA Negeri 4 Kabupaten Bantaeng
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupendir.v2i1.213Keywords:
Implementation, Principal Policy, Teacher PerformanceAbstract
This study examines (1). How to Implement Principals' policies in improving teacher performance in SMAN 4 Bantaeng, Bantaeng Regency. (2) How are the principal's policy measures in improving teacher performance at SMAN 4 Bantaeng, Bantaeng Regency. This type of research is a qualitative descriptive study, with the research location in SMAN 4 Bantaeng, Pallantikang sub-district Bantaeng sub-district, Bantaeng Regency. Determination of informants in this study was carried out using purposive sampling technique, where the selection was made intentionally based on predetermined criteria and based on research objectives. Data collection methods are by observation, interview, documentation. The data analysis method uses three stages namely, data reduction, data presentation and conclusion drawing / verification. The results of the research The implementation of the principal's policy in improving teacher performance in SMAN 4 Ban taeng. namely: 1) Holding professional coaching. 2) Holding Teacher Meetings (3). Improve teacher discipline. The steps taken by the school principal are: (1) the initial meeting of the teacher's school year, (2) facilitating the teacher to continue their studies (3) making a decision letter (SK) and (4) meeting coordinator for each field. (5) Guidance is guiding.
References
Abd. Majid. (2016). Pengembangan kinerja guru melalui kompetensi, komitmen, motivasi kerja.
Abdul, R. (2010). Kebijakan kepala sekolah dan kinerja guru: Studi terhadap perspektif pembinaan SMA Negeri 1 Watang Pulu Kabupaten Sidrap (Tesis, Program Pascasarjana UIN Alauddin Makassar).
Ahmad, S. (2015). Implementasi kebijakan kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru: Studi multi situs di MTsN Ngantru dan MTsN Bandung Tulungagung (Tesis Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung).
Astutik, E. P. (2014). Implementasi kebijakan kepala sekolah tentang pembelajaran praktek renang di SMP Negeri 1 Cerme Kabupaten Gresik. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 15–19.
Darliana, S. (2017). Manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMP Muhammadiyah 29 Padangsidimpuang. Jurnal Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, 2(1), 129–145.
Daryanto, E., & Sireger, A. N. (2017). Implementasi kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di SMA Negeri 3 Medan. Jurnal, X(1), 24–38.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu.
Hasanah, D. S. (2010). Pengaruh pendidikan latihan (diklat) kepemimpinan guru dan iklim kerja terhadap kinerja guru sekolah dasar sekecamatan Babakancikao Kabupaten Purwakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(2), 85–95.
Imron. (2014). Pengertian kebijakan. Diakses dari https://pengertianahli.id/2014/08/pengertian-kebijakan-menurut-para-ahli.html
Juliantoro, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Al-hikmah, 5(2), 24–38.
Khasanah, N. (2017). Upaya kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMP Darussalam Surakarta. Skripsi.
Mu’min, K. (2016). Kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu siswa di SMK Ma’arif Nu 1 Ajibarang (Skripsi).
Nursalam, S., & Syarifuddin, S. (2016). Teori sosiologi klasik, modern, saintifik, hermeneutik, kritis, evaluasi, dan integratif. Writing Revolution.
Setyati, S. (2014). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi kerja, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 201–206.
Sugiyono. (2012). Metode penelitian kualitatif dan R&D. CV Alfabeta.
Susanto, H. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 197–210.
Tim Penyusun FKIP. (2019). Pedoman penulisan skripsi. Unismuh Makassar.
Tim Penyusun Pendidikan Sosiologi. (2019). Panduan penulisan proposal dan skripsi. Unismuh Makassar.